Sunday 25 October 2015

Cara membancuh Foliculin 150iu

Di sini , Hana tunjukkan secara ringkas membancuh foliculin (saya bukan nurse @ doktor @ ahli farmasi) . maafkan saya kalau ada yang tersalah cara. ini kaedah yg saya buat selepas di ajar oleh nurse...

untuk dos yg perlu saya ambil adalah 75iu. setiap botol mengandungi 150iu so sekali bancuh foliculin ini boleh pakai utk 2 hari. foliculin ini sensitif. mesti di simpan di dalam peti sejuk & semasa mengambil di farmasi perlu bawa ice box. menurut ahli farmasi, foliculin kena simpan di bawah suhu 25^C . di dalam kotak ada dua botol. satu serbuk foliculin & satu lagi larutan untuk membancuh foliculin



1. Mula2 ambil botol larutan sodium chloride & picagari bserta jarum yang warna biru

2. Guna kain @ kertas , lapik tangan patahkan muncung botol utk buka.... (hati2 yer)

3.kemudian masukkan semua larutan td dan masukkan semua ke dalam botol serbuk foliculin . nurse pesan pusing2 botol utk mbantu melarutkan semua serbuk foliculin

4. selepas nampak semua serbuk larut, masukkan ke dalam picagari & tengok aras larutan pd picagari. selalunya xsampai 1ml pun .. so kena bahagi dua sbb larutan ni utk 150iu ( dos saya 75iu)


5. Selepas yakin isipadu yg kita nak, tukar jarum yang lebih kecil utk suntikan

6. Tolakkan sikit omboh picagari sampai ada sedikit larutan kat atas jarum & boleh dah nak suntik pada bahagian perut ( 1inci bawah pusat)


Nurse pesan semua botol & jarum kena simpan & d buang dalam tong sampah khas d hosp.. jgn buang dlm tong sampah biasa yer... bahaya pd org lain nnt

ni cth tong sampah di hosp tu

No comments:

Post a Comment